بسترهای زیرساخت ارتباطی فیبرنوری: آینده­ای که پشت در خانه شما است!

همه ما وقتی اسم زیرساخت را می­شنویم خود به خود به زمین نگاه می­کنیم چون توقع داریم در جایی زیر زمین مدفون شده باشد اما این بار به جایی در بالا نگاه کنید! چون بسترهای زیرساخت ارتباطی فیبرنوری، یکی از قله­های پیشرفت انسانی در زمینه انتقال اطلاعات و دیتاها است! دستاوردی شبیه معجزه. با ما همراه باشید تا به یکی از معجزه­های انسان که ما در خدمات شبکه گستر ساینا افتخار ارائه آن را داریم نگاهی بیندازیم.

آینده­ای که مثل نور می­درخشد!

اطلاعات و دیتاها رویهمرفته به سه شکل انتقال پیدا می­کنند. یکی از این سه شکل، دستاورد گولیلمو مارکونی ایتالیایی است. ما امروزه آن را با نام ارتباطات بیسمی می­شناسیم. روش دیگر ارتباط سیمی است که با اختراع گراهام بل پا به شبکه ارتباطات انسانی گذاشت. در این نوع روش، سیم­های ارتباطی از مس استفاده می­کنند. اما این دستاورد، دو مشکل عمده دارد. اول از همه گران است و دوم اینکه در فاصله­های طولانی، سیگنال­های مخابره شده را با نویزهایی که پدید می­آورد از نفس می­اندازد.

سیم­های مسی و مشکل شنود!

در واقع سیگنال­ها در کابل­های مسی توان خود را از دست داده و ماهیت اولیه خود را از دست می­دهند. به همین دلیل برای تقویت سیگنال­ها به دستگاه­های تقویت کننده­ای نیاز داریم که در جای جای مسیر کاشته شوند و با قدرت­بخشی به سیگنال، آن را به همان شکل ارسال شده به مقصد برسانند. این کار هزینه­بر است. یکی دیگر از نارسایی­های سیم­های مسی، پهنای باند است. هر چه بسامد سیگنال­های ورودی بیشتر شود، توانایی سیم­های مسی کاهش می­یابد. یکی دیگر از مشکلاتی که سیم­های مسی دارند، به امنیت ارتباطات مربوط می­شود. سیم­های مسی را به سادگی می­توان شنود کرد.

بسترهای زیرساخت ارتباطی فیبرنوری و سرعتی که همتا ندارد!

بسترهای زیرساخت ارتباطی فیبرنوری همانطور که از نام آن پیداست بر فن­آوری تار نوری یا Optical fiber (فیبر نوری) استوار است. در حقیقت این تارها رشته­هایی بسیار باریک و درازند که عموما از شیشه یا سیلیکا و پلاستیک ساخته می­شوند. این ماده ترکیبی ظریف و شفاف، درست مانند یک دالان نوری عمل می­کند و می­تواند پرتوهای نور را از تونل لی لی پوتی خود عبور دهد. با اینکه در مقایسه با سیم­های مسی، پیکره ظریف­تری دارد پهنای باند بلندتری دارد. به این معنا که که می­تواند داده­های گوناگونی از تصویر، صدا و هر نوع داده دیگری را تا رقم حیرت انگیز صد گیگابیت بر ثانیه و حتی بیشتر از خود عبور دهد. همین ویژگی­های برتر سبب شده که گوی سبقت را از کابل­های مسی و فن­آوری مخابرات هوایی ببرد و به یکه تاز عرصه انتقال اطلاعات تبدیل شود.

بسترهای زیرساخت ارتباطی فیبرنوری به معنای امنیت کامل است. فن­آوری فیبر نوری پاشنه آشیل ندارد و برخلاف شبکه ­های مبتنی بر بیسیم به سادگی به درون آن نمی­توان نفوذ کرد. البته در یک صورت ممکن است و آن هم قطع کردن کابل­ها است! که این هم به معنای از کار افتادن اینترنت است. پس در هر صورت امنیت شما دست نخورده باقی می­ماند. شما با این فن­آوری در یک فضای بسته و ایمن به کار می­پردازید.

بسترهای زیرساخت ارتباطی فیبرنوری و تغییرات محیطی

بسترهای زیرساخت ارتباطی فیبرنوری یعنی سرعت! این سرعت که دانلود و آپلود را با هم در بر می­گیرد در هر محیطی ثابت است و عوامل محیطی بر آن تاثیری ندارند! چرا؟ چون این شبکه­ها هوایی نیستند و بنابراین تغییرات و نوسانات هیچ تاثیری بر آنها ندارند. شبکه­های بی ­سیم هم بر کارکرد آنها هیچ تاثیر بازدارنده­ای نمی­گذارند. هیجان آدرنالین را فقط در سقوط آزاد و ماشین­های مسابقه تجربه نمی­کنند. با شبکه گستر ساینا، این هیجان را پشت مانیتور خود تجربه خواهید کرد.

فیبر نوری افت کیفیت ندارد!

سریع­ترین وای فای در بهترین حالت می­تواند تا 76 متر را پوشش دهد. تازه اگر انبوهی از مزاحم­ها مانند دستگاه­های مداخله­ گر دیگر، دیوارها، کف­ها و سقف­های کاذب این پهنه را کوچکتر نکنند. بهترین راه مقابله با این مزاحم­ها کابل اترنت است. این کابل افت کیفیت ندارد و می­تواند تا صد متر را با سربلندی کامل پوشش دهد. برای ارتباط بین شهری کابل­های فیبرنوری، هر نوع افتی را ریشخند می­کنند. آنها همه دیتاها و ارتباطات را بدون هیچ افتی از شهری به شهر دیگر می­رسانند. آیا خانه­تان را با داکت­ها، سقف­های کاذب و کفپوش­ها انباشته­اید؟ بهترین راه حل، فیبر نوری است.

FTTH همان FTTH است!!

اگر به دنبال اینترنت پرسرعت هستید FTTH بهترین گزینه برای شما است. FTTH یا فیبر به ساختمان که با نام FTTP یا فیبر به خانه­ها هم شناخته می­شود، همان کاری است که شرکت ما یعنی شبکه گستر ساینا انجام می­دهد. در این فن­آوری کابل فیبر نوری از بسترهای اصلی شبکه فیبر نوری به ساختمان شما کشیده می­شود. با FTTH سرعت اینترنت شما سریع­تر از توقعات شما حرکت خواهد کرد! در این نوع فن­آوری شما سرعتی بیش از 100 مگابیت در ثانیه را تجربه خواهید کرد. اگر این سرعت را با فن­آوری­های قدیمی­تر مقایسه کنید به رقم حیرت­آور 100 برابر خواهید رسید! البته منظور مقایسه با مودم­های کابلی معمولی و اتصالات DSL است.

آینده دیجیتال و خدمات ما!

بسترهای زیرساخت ارتباطی فیبرنوری، بسترسازی یک آینده تماما دیجیتال است! با عمومی شدن این تکنولوژی، ما شاهد تولد یک جامعه الکترونیک خواهیم بود که در آن همه مزایای زیر به کارهایی روزمره تبدیل خواهند شد:

  • انتقال داده­ها در یک چشم به هم زدن
  • تلفن­های تصویری که جانشین تلفن­های صوتی خواهند شد.
  • Video on – demand
  • آموزش دیجیتال یا آموزش از راه دور (دانشگاه مجازی)
  • پزشکی که مثل سوپرمن همه جا همراه شما است! (پزشک از راه دور)
  • اینترنت اشیاء یا اداره خانه از راه دور و در یک چشم به هم زدن
  • ویدئو کنفرانس­ها و برگزاری سخنرانی و کلاس درس در هر شرایطی
  • بانکداری الکترونیک با توجه به امنیت بالای فیبرهای نوری و خرید بدون دغدغه
  • اقتصاد دیجیتال و خرید از راه دور (پرداخت­ها با توسعه بانکداری دیجیتال به سادگی ممکن می­شوند).
  • Multi Media یا خدمات چند رسانه­ای
  • پدیده دفتر سیال یا کارمند در خانه که خانه و محل کار را در جامعه الکترونیکی ادغام می­کند.

همه این دستاوردها به بسترهای زیرساخت ارتباطی فیبرنوری بستگی دارند. آنها را با ما در شبکه گستر ساینا تجربه کنید.