شبکه و برندی نام‌آشنا

زمانی که در منزل و یا شرکت، قصد اتصال دو یا چند دستگاه محاسباتی را به منظور انتقال و به اشتراک‌گذاری اطلاعات داشته باشیم، ناگزیر به استفاده از شبکه و تجهیزات مربوط به آن هستیم. این دستگاههای محاسباتی بازه گسترده‌ای، از تلفن همراه گرفته تا سرور را شامل شده و اتصال آنها، هم با کابل و هم بدون کابل انجام می‌شود. اما همیشه انتخاب برند تجهیزات مربوط به شبکه، خصوصا در شرکت‌ها و اداره‌جات، اصلی‌ترین چالش راه‌اندازی آن به‌شمار می‌رود. یکی از برندهای قابل اعتماد و باکیفیت در این زمینه، برند tp-link است. با ما همراه باشید تا در این مقاله تجهیزات شبکه مربوط به این برند نام‌آشنا را مورد بررسی قرار دهیم.

شرکت tp-link در سال 1996 تاسیس شده است و در حال حاضر یکی از اصلی‌ترین تولیدکنندگان تجهیزات شبکه به شمار می‌رود. محصولات درجه یک این شرکت در بیش از 120 کشور و برای ده‌ها میلیون کاربر در دسترس قرار دارد. یکی از مشخصه‌های این شرکت، تعهد ویژه بر تحقیق و توسعه فشرده، تولید و مدیریت کیفیت کارآمد بوده و سهم بازار آن در تجهیزات شبکه همچنان درحال رشد است. tp-link با بیش از 600 توزیع‌کننده در چین و سایر نقاط جهان همکاری داشته و بیش از 100 مهندس با تجربه در دو کارخانه با 21 خط تولید مربوط به این شرکت مشغول به کار هستند. در ادامه به معرفی برخی از محصولات این شرکت خواهیم پرداخت.

سوئیچ شبکه

سوئیچ شبکه tp-link در حقیقت دستگاه‌های درون یک شبکه را به یکدیگر متصل کرده و دیتا پکت‌ها را بین دستگاه‌ها جابه‌جا می‌کند. برخلاف روتر، سوئیچ شبکه داده‌ها را فقط به دستگاه مشخصی ارسال می‌کند که ممکن است یک سوئیچ دیگر یا روتر یا کامپیوتر باشد. روترها بسته‌هایی را برای دیتاپکت انتخاب می‌کنند تا از شبکه‌ها عبور کرده و به مقصد برسد. با این تفاسیر روترها حتما به اتصال اینترنت نیاز دارند. این در حالی‌ست که سوئیچ شبکه فقط برای دستگاه‌های متصل به هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. سوئیچ شبکه بیشتر در شبکه‌ها و اداراتی با ده‌ها سیستم متصل به شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیا کانورتر

مدیا کانورتر tp-link یک دستگاه مربوط به شبکه بوده که اترنت یا پروتکل‌های ارتباطی دیگر را از یک نوع کابل به نوع دیگر تبدیل می‌کند و معمولا به صورت جفت و به منظور افزایش طول کابل و همچنین افزایش ایمنی در برابر تداخل امواج الکترومغناطیسی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مودم وایرلس یا بی‌سیم

مودم‌های بی‌سیم tp-link برای کاربران خانگی و تجاری که به یک شبکه بی‌سیم مقرون‌به‌صرفه، پایدار و پرسرعت احتیاج دارند، انتخابی ایده‌آل به حساب می‌آید. شما می‌توانید از هر اتاق و یا حتی فضای بیرون تا شعاعی مشخص، بدون کابل یا سیم‌کشی اضافی به شبکه متصل شوید و کار کنید.



روتر

روترهای tp-link دستگاه‌هایی هستند که دو یا چند شبکه سوئیچ بسته یا زیرشبکه را به هم متصل می‌کنند. روتر ترافیک بین شبکه‌ها را با ارسال بسته‌های داده به آدرس‌های آی‌پی موردنظر، مدیریت کرده و همچنین امکان استفاده چندین دستگاه از یک اتصال اینترنت را فراهم می‌کند. انواع مختلفی از روترهای tp-link وجود دارد؛ اما بیشتر آنها داده‌ها را بین شبکه‌های محلی (LAN) و شبکه‌های گسترده (WAN) منتقل می‌کنند.

پاورلاین

به زبان ساده، پاورلاین‌های tp-link سیم‌کشی برق خانه را به کابل شبکه تبدیل کرده و سیگنال‌ها را منتقل می‌کند. شما می‌توانید در هر جایی که پریز برق وجود دارد، یک شبکه پاورلاین ایجاد کنید و نیاز به کابل‌های اترنت را از بین ببرید. آداپتورهای پاورلاین با استفاده از مدار الکتریکی موجود در خانه، دستگاه‌ها را مستقیما از طریق سوکت برق، به روتر متصل می‌کنند.

گاهی اوقات دیوارها و پارتیشن‌های ضخیم، سیگنال‌های WiFi تقویت‌‌شده را هم مسدود می‌کند. پاورلاین‌های tp-link برای استفاده در خانه‌ها یا شرکت‌های بزرگ با دیوارهای ضخیم و چندین طبقه بسیار ایده‌آل است.

سخن پایانی

موارد نام‌برده‌شده تنها نمایی کلی از محصولات متنوع و باکیفیت tp-link بود و برند tp-link در هرکدام از دسته‌های ذکرشده، محصولات متنوع بسیاری را روانه بازار کرده است؛ محصولاتی که کیفیت ساخت قابل توجهی داشته و در انواع گوناگون، مطابق نیازهای کاربران تولید شده‌اند. برای خرید این تجهیزات با کیفیت، تنها کافی‌ست نیاز خود را به خوبی شناسایی کنید تا بهترین انتخاب را از بین این گزینه‌های متنوع داشته باشید و از تجربه بی‌نظیر همراهی با تکنولوژی روز، لذت ببرید.